Bianca Maria Barmen möter Norrköpings Konstmuseums samling
Kultur och Nöje, Bild Östergötland, Norrköping.
Norrköpings Konstmuseum bjuder in konstnären Bianca Maria Barmen för att med sina skulpturer och akvareller möta konstmuseets egen samling. I utställningen Det sköra skapar hon mindre grupper insprängda bland konstmuseets välkända verk och gestaltar på så vis nya möten och förbindelser. Det skriver Norrköpings kommun i ett pressmeddelande.
Bianca Maria Barmen är ett känt namn i Norrköping sedan många år genom sitt offentliga verk Allt av nåd – omnia gratia vid Hedvigs kyrka. Hon har dock inte tidigare visats i någon större utsträckning på Norrköpings Konstmuseum.
– Till utställningen Det sköra har vi bjudit in konstnären att i dialog med samlingen visa sina egna verk. Bianca Maria Barmen för i sitt konstnärskap samman ett stilla allvar med en varsam nyfikenhet. Vi vill på det här viset uppmana besökarna att se på samlingen med nya blickar, säger Martin Sundberg, intendent för samlingen och utställningskommissarie för utställningen Det sköra.
Bianca Maria Barmen arbetar med skulpturer och akvareller och har skapat många offentliga verk runt om i landet, vanligen utförda i brons. På senare år har hon bemålat sina gipsskulpturer med tunna lager oljefärg som ger dem en skir lyster. Hon skapar grupper och sammanhang där djur- eller människogestalter möter abstraherade former. Formspråket är nedtonat och mjukt, koncentrerat med fokus på relationerna. På så sätt får de en existentialistisk dimension, något Bianca Maria Barmen även skriver om i sina texter. Våren 2020 gav hon ut boken Kūyas tunga som handlar om hennes vänskap med en dödssjuk japansk kvinna, Rié.
Utställningen Bianca Maria Barmen – Det sköra öppnar för publik lördagen 26 september. I samband med det genomförs ett samtal med konstnären klockan 14:00. Föranmälan krävs då deltagarantalet tyvärr behöver begränsas med hänsyn till rådande restriktioner.
Fakta, Maria Bianca Barmen
Maria Bianca Barmen är född 1960 i Malmö och numera verksam i Lund. Hon är främst känd som skulptör, men arbetar även med fotografi, teckningar och akvareller. Hon finns bland annat representerad på Moderna museet, Göteborgs konstmuseum, Skissernas museum och Statens konstråd.
Offentliga verk: Allt av nåd – omnia gratia, 1999, invid Hedvigs kyrka, Tyska torget, Norrköping. Att leva i öknen – hare, 2001, KTH Stockholm. Ramsa, 2012, Middelfart, Danmark m.fl.
Utbildning: Den Konglige Danske Kunstakademi, Köpenhamn, Hovedskous Konstskola, Göteborg, Grundis Stockholm, Arkitektskolan LTH Lund m.m.
Litteratur (urval): Kūyas tunga, 2020. Bianca Maria Barmen/Håkan Bengtsson, Hare linje, 2007.