Expressen organiserar om för att nå fler unga läsare

Nyhet, Bild Östergötland

Expressen har gjort riktade satsningar för att få fler kvinnliga läsare och bli en mer jämställd tidning och sajt. Nu tar Expressen nästa steg – en satsning med målet att nå även fler unga läsare och tittare. Det skriver tidningen i ett pressmeddelande.

Expressens sociala medier-redaktion och nöjesredaktion bildar nu den nya avdelningen Ung målgrupp, som ska rikta sig till framtidens nyhetskonsumenter, från tonåren och upp till 34 års ålder.

– Alla satsningar på bra journalistik vi har gjort hittills har tagit oss framåt mot positionen som marknadsledare. Vi har en kort väg kvar till att gå om vår huvudkonkurrent och det gör vi nu steg för steg, helt enligt vår plan att bli den främsta digitala nyhetskällan, säger chefredaktör Klas Granström.

Sociala medier-chefen Emma Malmlöf ska leda den nya gruppen.

– Det är en spännande utmaning att få yngre läsare och tittare att välja nyheter före allt det som konkurrerar om ungas uppmärksamhet i dag. Vi vet att nyhetsvanor sätter sig tidigt, och med den nya redaktionen blir vi fler som kan arbeta tillsammans för att nå den kanske mest kräsna målgruppen, säger Emma Malmlöf.

Avdelningen kommer att både bredda och fördjupa journalistiken.

– Det handlar om att ta ungas vardag på allvar om man vill bli det självklara nyhetsvalet för den här målgruppen. Här finns det mycket mer journalistik att göra, inom nöjesgenren men också inom samhällsjournalistiken. Med den nya redaktionen får vi de bästa förutsättningarna att lyfta ungas perspektiv över flera ämnesgränser, samtidigt som vi stärker nöjesjournalistiken i både webb och print, säger Emma Malmlöf. Förändringen ska nu förhandlas med facket.

Emma Malmlöf, i dag chef för Expressens sociala medier, ska leda den nya avdelningen Ung målgrupp med fokus att bli ledande nyhetskälla bland unga läsare. Foto Olle Sporrong
Klas Granström, chefredaktör och ansvarig utgivare. Foto Olle Sporrong
error: