Annonsintäkterna dyker-Coronakrisen slår hårt mot mediebranschen

NYHET, Bild Östergötland.

I samband med coronakrisen ser nu flera mediekoncerner stora tapp i annonsintäkter.

  • Till följd av coronaviruset drar flera annonsörer ned på sin marknadsföring. Det skriver SVT.
  • Redan nu ser flera mediekoncerner stora annonstapp.
  • Detta slår mot lokalpressen som redan innan hade ett ansträngt läge.
  • Coronakrisen sätter ytterligare press på mediehusen.
  • Lina Hedenström, vd för NTM, där bland annat Gotlands Allehanda, Uppsala nya tidning och Norran ingår, säger till SVT: – Bilhandlare skjuter upp planerade kampanjer, att köpa bil är ett stort beslut som inte många fattar nu. Matvarubutikerna drar ner på marknadsföringen eftersom de redan har ett stort tryck på kunder nu, och det är bara några exempel. Det handlar om betydande belopp, säger Lina Hedenström.
  • – I möjligaste mån vill vi inte dra ner på redaktionerna även om det är en stor kostnad. Däremot kan vår kringverksamhet ta stryk, eventbolag, mäss- och resebyråverksamhet. Allt för att kunna freda våra reportrar. Vår kärnverksamhet är lokaljournalistiken och den kommer vara i fokus, säger hon till TV-kanalen.
MOTALA 20200319 Pensionär som läser tidning på biblioteket i dessa oroliga coronatider. Foto Jeppe Gustafsson
MOTALA 20200319 Bild på dagstidningar på ett bibliotek. Oron för coronaviruset har satt kultur- och mediesverige i gungning. Flera mediekoncerner har redan nu sett stora tapp i annonsintäkter i samband med pandemin, det rapporterar SVT.
Foto Jeppe Gustafsson
error: