Bildreportage: Full fart på Centralbryggeriet inför julen

BILDREPORTAGE, Bild Östergötland, Linköping.

Vi är på väg för att göra ett besök på Linköpings enda kvarvarande bryggeri. Knappt en vägskylt eller hänvisning visar vägen in till Centralbryggeriet på Idögatan i Linköping. Bryggeriet kanske för en geografisk anonym tillvaro, men ölen är desto mer känd för Linköpingsborna och Östgötarna.

Här möter Viktor Hansen upp, en av tre delägare till bryggeriet. Han hinner knappt hälsa välkommen innan han måste utföra arbetsuppgifter vid sidan av intervjun. Här skramlar det av glas, det är full fart inför julen.

Bråda tider för Centralbryggeriet i Linköping, dagarna innan jul. Foto Jeppe Gustafsson

Är det julöl som produceras idag?

– Nej, idag är det ”Folkes Fina Pale Ale” som gäller. Julölen bryggde vi redan i september. Det är en öl som kan mogna lite, den behöver inte vara så färsk. Vissa i branschen börjar brygga redan i augusti.

Julölen gjordes redan i september. Foto Jeppe Gustafsson
Foto Jeppe Gustafsson

Hur länge har ni gjort just julölen?

– Den har vi haft varje år sedan 2016. Det finns över 400 bryggerier i Sverige och nästan alla gör minst en julöl, så det segmentet blir ju ganska stort. Det är stor konkurrens om just julölen. Vi sålde jättemycket första året, nu är det lite mindre volymer. I år har vi gjort 4000 liter, vilket är 11000 flaskor.

Är julen bästa tiden på året för er?

– Vi ser en ökning av försäljningen redan i september och sedan stegrar det upp. November och december är försäljningsmässigt den bästa perioden på året. Den absolut sämsta perioden är januari, februari och mars.

Kommer ni fortsätta med den produktionen?

– Ja, men vi kommer nog att ändra och förnya julölen till nästa år. Men helt klart är det något vi vill ha kvar i vårat sortiment. Vi tycker att det är en riktigt bra mat- öl, berättar Viktor.

Han visar runt lite snabbt i produktionen. Idag är det tappning som gäller, därav rasslet av flaskorna. Det ska klistras fast etiketter och fyllas på med öl i flaskorna, allt görs i maskinellt, med viss övervakning. Sedan sker paketering.

Viktor Hansen provsmakar ”Folkes Fina Pale Ale”. Foto Jeppe Gustafsson
Johan Pettersson, “Huvudbryggare”, följer noga att etiketteringen fungerar.
Foto Jeppe Gustafsson
Viktor fyller på kapsyler i maskinen…
… och malt ska fyllas på.

Kan du berätta bakgrunden bakom starten av bryggeriet?

– Egentligen föddes idén på krogen, när jag och kompisen Kenny Johansson, tittade på fotboll. Vi diskuterade att det var konstigt att det inte fanns något bryggeri i stan. När vi sedan gick vidare till krogen Mörners hade vi funderat ännu mer. Då var det självklart att vi skulle dra igång, då var ideén född, säger Viktor med ett skratt. – Sedan slog vi vad med personalen på Mörners, där och då på kvällen, om att vi skulle köra. Det här var 2010. 2013 startade vi bolaget, så nu levererar vi öl till krogen Mörners, där allt en gång började, berättar Viktor.

Viktor gick ut den bryggeritekniska utbildningen i Ludvika 2010. Målet var att börja jobba på något etablerat bryggeri. Att följa en produkt hela vägen är något han brinner för. Viktor hade lite planer på att söka till Brunneby musteri. Men efter den utekvällen 2010 blev det andra planer.

Snart 6 år senare, blev det som ni tänkt er?

– Nja, det vet jag inte, verksamheten har ändrats ganska mycket mot vad vi planerade. Sedan har branschen förändrats en hel del. Fler bryggerier har “ploppat” upp, kunderna har blivit mer medvetna under den här korta perioden.

Många dricker öl på ett annat sätt idag. Nu testar man fler sorter och märken. Innan kanske man bara hade några enstaka favoriter.

– Jag tror att det är svårare att behålla en kund. Idag är det oerhört viktigt att komma med nyheter och att synas, det är viktigt att människor känner en tillhörighet till det vi håller på med. I och med det försöker vi så mångt och mycket använda oss av lokala leverantörer, berättar Viktor.

Tv Hugo Hansen, anställd och bror till Viktor (th), har fullt upp med paketeringen idag.

Säljer ni mest till Linköpingsborna?

-Ja det skulle jag säga, framför allt Östergötland. Vi har också några krogar i Stockholm, som vi levererar till. Våra produkter finns på Systembolagets butiker i Linköping, Norrköping, Mjölby, Kisa. Sedan finns vissa produkter i Söderköping och Åtvidaberg. 60% av tillverkningen går till Systembolaget, vilket är ganska vanligt bland bryggerier i Sverige.

Hur ser ni på framtiden?

– Vi ska ta en resumé i början på nästa år, men det blir nog minst ett släpp i vår. Vi vill växa mer. Sedan ska vi satsa mer på sociala medier, för att nå ut mer. Eventuellt kanske vi kan kvala in på Systembolagets fasta sortiment, då gör de b la ett blindtest med hjälp av en jury.

Gamla flaskor som dykare har plockat upp ur Stångån har buteljerats.

Händer det något mer intressant? Ja, vi har en intressant grej på gång, berättar Viktor och ler. Vi har tvåhundra stycken gamla flaskor, som dykare har plockat upp ur Stångån, som vi sedan buteljerat. Det kan bli något på Systembolaget längre fram.

Dörren öppnas, en kollega behöver hjälp ute i “glas-skramlet”, så här dagarna innan jul.

Text/Foto Jeppe Gustafsson

Fakta Centralbryggeriet: Anställda: 4 totalt. 3 är delägare i företaget. Omsättning: Förra året var det 5,4 miljoner kronor. I år 6 miljoner kronor.

Foto Jeppe Gustafsson
Foto Jeppe Gustafsson
Foto Jeppe Gustafsson
Foto Jeppe Gustafsson
Foto Jeppe Gustafsson
Foto Jeppe Gustafsson
Foto Jeppe Gustafsson
Foto Jeppe Gustafsson
Foto Jeppe Gustafsson
Foto Jeppe Gustafsson
Foto Jeppe Gustafsson
Foto Jeppe Gustafsson
Foto Jeppe Gustafsson
Foto Jeppe Gustafsson
Foto Jeppe Gustafsson
Foto Jeppe Gustafsson
Foto Jeppe Gustafsson
Foto Jeppe Gustafsson
Foto Jeppe Gustafsson
Foto Jeppe Gustafsson
Foto Jeppe Gustafsson
error: